Ungas egen Strategi för Hälsa

ALMEDALEN – RELATIONER irl – Mobila SamtalsCoachomaten, Samtal och strategi för ungas hälsa.

Alltför många unga ”hamnar” i situationer de egentligen inte vill vara i. För att de tror att det är så det ska vara, att det är det som förväntas. För att de inte har mod att säga vad de vill och inte vill eller helt enkelt saknar strategier. Något vuxna runt ofta inte är medvetna om, inte tar sig tid att ta tag i eller inte vet hur de ska tackla. För att ge unga verktyg att hantera grupptryck skapade 35 ungdomar tillsammans med en grupp engagerade pedagoger och elevvårdspersonal en licensfri och validerad metod som lär unga en strategi att uppnå hälsa. Allt ifrån att hantera grupptryck, stress, dålig kosthållning och sömnbrist till inaktivitet och skärmberoende.

Metodprogrammet utgår från ungas individuella behov och är fördelat på 6 träffar á 30-60 minuter, utvärderas kontinuerligt av deltagande elever och resultaten visar att deltagarna har:

  • Fler hälsofrämjande aktiviteter
  • Bättre kontroll över sina liv
  • Högre självkänsla
  • Tillgång till en strategi de kan använda sig av på daglig basis

Du får lära dig

  • Hur du når de elever som drabbats av psykisk ohälsa, inte deltar i idrott, etc.
  • En strategi för att uppnå sundare vanor när det gäller t ex. skärmtid, sömn, kost.
  • Hur du utbildar din personal framgångsrikt i denna metod
  • Hur du kan starta en grupp.

Manualen får du med dig hem för att du ska kunna implementera hela eller delar av metoden direkt i ditt arbete med unga.

Lotte Johansson är utbildad i, och har själv arbetat praktiskt som coach med denna konkreta metod för att motivera och ge högstadie- och gymnasieelever strategier för en sundare livsstil, såväl psykisk, fysisk som social utifrån WHO:s definition. Metoden blandar gruppuppgifter, dramaövningar, motiverande samtal och fysisk aktivitet. Lotte har föreläst under bland annat Almedalsveckan och Pecha Kucha. Utbildat i metoden och arbetat med egna elevgrupper inom skola samt jobbat med drive-in idrott under fritid.

Röster om metoden
Det bästa var att få tillhöra gruppen, att man inte är ensam att känna så här. Idag äter jag mer regelbundet, mer nyttigt, är mer i skolan, får bättre resultat på proven och tränar på fritiden” //Högstadieelev som inte varit med på skolidrotten sen åk 4

”Första gången jag sett den här tjejen glad” //Mentor till elev på högstadieskola

”Jag har egentligen ingen budget eller tid för detta men de här eleverna kommer ändå att kosta pengar om vi inte tar tag i det nu och jag ser redan positiva resultat från vår pilotgrupp” //Rektor på högstadieskola

”Egentligen inte vårt budgetansvar att vara med och bekosta verksamhet på skoltid men jag tror att vi måste samverka mer skola-fritid om vi ska nå de här eleverna” //Fritidschef

”Bra metod, jag hade egentligen inte tid att sitta med i pilotgruppen, men de här verktygen kan jag nu använda på fler elever” //Skolsköterska på högstadieskola

”Ett visuellt program som är lätt förståeligt” //Skolhälsovården

”Det här borde finnas på alla skolor” //Ansvarig utbildningsnämnden

”Kan man klona dig ”” //Ordförande socialnämnden

”Bästa föreläsningen på länge. Det här kan jag använda mig av på mina egna barn också” Förälder/Fältassistent

”Vilken bra utbildning. Den här kan jag applicera på mig själv”

”Kan inte du komma till vårt jobb och föreläsa, här är totalkaos”. //Förälder som jobbar i vården

Intro 1 tim – om du funderar på att ta in den inom t ex. Skolhälsovården / Fritidsgården
Workshop 3 tim – för dig som arbetar med unga
Uppdragsutbildning 
Beroende på din utgångspunkt kan ev. påbyggnad erbjudas utifrån behov

POLITIKERVECKAN JÄRVA 10-18 JUNI
SHARE, MINGLE and INSPIRE Openlab, KTH
ALMEDALSVECKAN 2017 

Om Lotte

Med nya läroplanen/skollagen är skolor numer ålagda att jobba mycket mer förebyggande med hälsa.För att uppnå goda resultat är det viktigt att rätt förutsättningar ges i det arbetet.

BRIS rapporten 2015 visar att psykisk ohälsa är det samtalen mest handlar om

Var femte ungdom har varit utsatt för någon form av sexuellt övergrepp. Främst är det över nätet, via sociala medier, på privata fester samt i skolan som sexuella ofredanden sker (den vanligaste formen av sexuella övergrepp), mörkertalet är stort. 10 procent bland killar och 30 procent bland tjejer, enligt forskning, t ex. att någon blottar sig för en, tar på ens könsdelar mot ens vilja. Man kan inte stänga av sin telefon för det är genom den som unga, liksom vuxna kommunicerar. Det är en utsatthet som bara fortsätter. Carl Göran Svedin, kliniker och forskare på medicinska fakulteten vid Linköpings universitet menar att vi måste lyfta blicken och fokusera mer på ungdomars vardag, attityder och värderingar. Och ska vi prata om förebyggande arbete är det förstås i skolan, där vi når allra flest, vi ska lägga krutet. I undersökningarna har de föreslagit en moderniserad sexualundervisning som tar upp relationskunskap, vad som är respekt, vad som är en bra kompis, vad som är ett ja respektive ett nej. Ungdomar kan redan mycket om det tekniska kring sex. De behöver kunskap kring hur de ska vara med varandra. Vi måste få till stånd en etikdiskussion om allt det där som barn får tåla fast de inte ska behöva det. Lotte Johansson 2016

Nina Rung, kriminolog, utredare, Stockholmspolisens barnenhet och våldsprevention är ofta ute i skolor. Det är ingen som vet var gränsen går för vad som är brottsligt eller hur lagen ser ut kring sexualbrott;
– Ge barnen kunskap genom en ordentlig sexualundervisning om könsnormer och maskulinitetsskapande som bygger på barns sexuella integritet snarare än på deras sexuella frihet. Vi behöver också införa ämnet som obligatoriskt på lärar- och socionomutbildningar samt för alla ledare inom idrottsrörelsen. Inte som nu när sexualkunskap kan avhandlas som ett block i åk 7.

Unga i dag vill ha mer sex- och sam- levnadsundervisning, främst om relationer, kärlek och kommunikation och vad lagen säger, till exempel om vad som räknas som våldtäkt

Hur barn och unga själva svarar på frågor om sina liv och sin vardag BO

Institutet för juridik och internet

Ung idag – statistik från 12 olika myndigheter

Folkhälsostudion interaktiv statistik

BRIS vanligaste samtal 2015     Friends Nätrapport 2016
Hur påverkar internet oss

Ung och uppkopplad Statens Mediepodd

Vad är skadlig mediepåverkan?

Ungar och Medier 2017

Skolbarns hälsovanor i Sverige Rapport 2013/14

Skolelevers hälsa

Childwise 

Ungar och medier

Hedersproblematik

KONKRET HANDLING

Guide för skolans hälsoplan – förutsättningar för elevers välmående:

10 åtgärder för att främja ungas hälsa

Strategi för Ungas Hälsa

Lotte Johansson Pecha Kucha Göteborg #53 Samtal och strategi för ungas hälsa

11 thoughts on “Ungas egen Strategi för Hälsa

  1. Ping: Tillbaka till Sverige | Lotte Johansson

  2. Ping: Hoffice kul och effektivt! | Lotte Johansson

  3. Ping: Strategier för ungas hälsa Almedalen 30 juni kl. 12 och 13! | Lotte Johansson

  4. Ping: Hungergames Irl | Lotte Johansson

  5. Ping: Måndagar unga och ledarskapsprofiler | Lotte Johansson

  6. Ping: Pecha Kucha Night – Kreativa Tänkare | Lotte Johansson

  7. Ping: Digitalt jämställdhetsarbete | Lotte Johansson

  8. Ping: Kreativitet, hörnsten i all framtida utbildning. 19 juni | Lotte Johansson

  9. Ping: Kreativitet – hörnsten i all framtida utbildning! | GALLERI DUERR

  10. Ping: SamtalsCoachomaten Politikerveckan | Lotte Johansson

  11. Ping: SamtalsCoachomaten i Almedalen 1-7 juli | Lotte Johansson

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s