Regattasegling

Det har hunnit bli mörkt när jag kliver ner i gummibåten i Villefranche. Nästan ljudlöst tar vi oss ut till en 68 fots Bermuda Yawl, designad av Caesar Sangermani och Olin Stephen, byggd 1963 samma år som Nasas första kommunikationssattelit. Denna segeljakt, no 136, ritad precis efter den prisbelönta Samurai, har inte seglat på 20 år när hon i en deltävling i Regates Royales Cannes 2019, seglar ifrån Eugenia V, enligt AFYT den snabbaste Sangermanin. Trots att Telstars storsegel är för litet, saknar mesan och bommen är för kort. 

Redan 2011 hittar Per Landin, en av Telstars ägare, henne övergiven på ett varv i Italien. Sju år efter att han lagt sitt bud, har varvet fått i uppdrag att demolera henne. De är inte det minsta villiga att släppa henne. Med hjälp av svenska vänner lyckas Per täcka upplupna kostnader för att köpa henne. I januari 2019 börjar de tillsammans med elever från internationella båtbyggarlinjenggarskolor, arbetet med att återställa henne i ursprungligt skick. En av de som följer arbetet är den erkända masttillverkaren Gilbert Pascqui. När jag besöker honom i verkstaden, berättar han att Telstar varit nummer nio i klass 1 i Giraglia, ett av de största offshore racen i Medelhavet.

Jag stiger ombord på Telstar den 19 augusti. Det är bara Per och en seglare från Ukraina som arbetar med Telstar nu. Den andra ägaren, en entreprenör med många projekt, har allt mindre förståelse för all tid och de resurser hon slukar för att kunna segla sin första regatta. Ännu är segel inte satta och Per kämpar för att få ordning på den labila motorn. För att få access till denna seglats med kameran, ska jag inreda de nyrenoverade hytterna, organisera köket samt sköta backstag. Det är en vacker segeljakt, 30 grader om kvällarna, Per monterar upp en hängmatta på däck till mig. 

Tillsammans med en ung seglare från England, en rysk ingenjör, en riggare från Schweiz och den unge ukrainaren som lagar och monterar det mesta som har med segling att göra, lämnar vi fyra dagar senare Villefranche för segel, för att hinna till startlinjen i Corsica Classic två dagar senare. Motorn ska Per försöka färdigställa undervägs. Under gynnsamma vindar seglar vi rakt ut på det öppna havet mot Nordöstra Korsika. Det vilar en hoppfull förväntan ombord. Fyra regattor senare. På väg till Le Voiles de St Tropez, i styv kuling, bryts toppmasten mitt itu.

Mobåta utställningar /photography Talks turné 2020 från min nya gamla segelbåt. Boka mig!

Utställningar: Centrum för Fotografi, Gustavsberg Design House, Båtmässan Allt för Sjön, Planket Sthlm. I tidningarna Segeljakten, Veteranbåten och på min Instagram hittar ni fler av mina bilder som alla är till salu. I min Photography Talk ”Dare to dream, tools to realize” visar och berättar jag mer om min resa, från novis till att ta hand om och segla min egen segelbåt och regattaseglingarna i höstas.