2016, lade Christer ”Fjellis” Fjellman, den yngste någonsin att gå Christer Strömholms fotoskola, upp en blänkare om Planket, utomhusutställningen i fotografi som sedan 2015 legat på is, efter att ha balanserat mellan vara och inte vara under några år. Vilket gensvar, över hundra fotografer anmälde sig direkt. Jag undrade stilla om inte Fjellis behövde en hjälpande hand, jag visste att han fortsatt kämpade med sviterna efter sina två strokes, jag visste allt för väl, hur det är att leva med ett för stort hål i hjärtat.

Fjellis bjöd in mig till sitt hem på söder, kvällen innan utställningen stod jag så där och pusslade ihop bilder av några av Sveriges främsta fotografer, avsett för de tio meter röda plank ii Lilla Mejtens Gränd som skulle dra blickarna till sig. Övriga 140 metrar, en meter var, hängdes av fotograferna själva, i all sköns genrer. Allt från digitala bilder till, polaroid och silvergelatin. Jag hade de senaste tre åren hängt och curerat verk på platser som Lydmar Hotel, Clarion Sign och Affordable Art Fair. Men det var inte förrän Fotografiskas VD som själv var en av utställarna på Planket 2016, ställde frågan om när jag själv skulle ställa ut som jag började fundera på det. För trots att jag själv fotograferat och filmat de senaste tjugo åren, hade jag bara ställt ut mina bilder en enda gång, ändå hade jag haft sex bilder i toppen under Moderna Museet och tidningen Citys tävling i gatuporträtt. Jag hade varit alldeles för dränkt av sorg. För kraftlös av att sopa upp spillrorna av min familj, för att orka gå igenom mitt material, än mindre förbereda de för en utställning. Jag knäppte bilder och var nöjd med det. Året därpå, 2017, ställde jag ut på Planket Sthlm, tre stora originalprintar i färg, tagna 20 år tidigare, inte ett uns bleknade. Samtidigt började jag spontant spela in och lägga upp korta filmintervjuer med min mobilkamera, den enda filmkamera jag ägde efter sviterna av den personliga konkurs, jag landat i som ensamstående, utbränd mamma. 2018 kopplade jag på ett par inköpta trådlösa myggor, laborerade med de direkt på plats och tog samtidigt fram 12 mindre bilder från spridda årtal. Jag fick en oförtjänt bra utställningsplats bredvid Lennart Nilsson och en kommentar av Kaltea om att jag borde visa bilderna i storformat.

Idén om att göra en utställning växte, en utställning med samma titel som tiden den tagit mig att bygga både mig själv och bilderna jag tagit ”20 years of Faith”. Tänkt att visas utomhus. Men först ville jag bli klar med boken jag börjat skriva på. En bok förläggaren, norska Öystein Parmann bett  mig skriva 30 år tidigare, för Dreyers bokförlag, långt innan jag själv insett att jag var kreativ och långt innan varken jag eller historierna runt hunnit forma sig. Öystein finns inte längre med oss men minnet av våra samtal lever kvar, några av de allra första djupa samtal jag kan minnas.

2018, hängde en av initiativtagarna från 1982, Irene Berggren, sin forna livskamrat och medskapare av planket, Neil Goldsteins bilder. Medan Eva Karlsson med hjälp av våtplåtsteknik porträtterade en av de andra grundarna, små valörers mästare – Gunnar Smoliansky. Bilden framkallades på plats i ett temporärt framkallningstält. 16 000 besökare och ett myller av fantastiska fotografer gassade i solen och lät sig bländas av bilder. I år går Planket Sthlm av stapeln lördag och söndag den 17-18 augusti, under Nytorgsfesten och i år även som en av Kulturfestivalens vänner. Hälften av de 240 platserna har vi vikt för särskilt inbjuda fotografer, för att säkerställa kvalité och bredd, resterande lottar vi bland sökande för att alla ska ha en chans. Lördag kl. 12 inviger vu med åtföljande samtal mellan Bror Karlsson, Rebecka Traschys och Irene Berggren, sist nämnda har med sin forna livskamrat och initiativtagare till Planket 1982. Samtliga har med bilder från den tiden, även Smolianskys bilder kommer att visas och samtals om, utifrån ett då och nu perspektiv på temat varför fotografi och dess levnadsvillkor är så oerhört viktigt. Printa gärna ut årets affisch och häng i ditt kvarter / på din arbetsplats.
På bilden: Fotograf Francois Gillet Foto: Lotte Johansson Design: Christer ”fjellis” Fjellman.

PLANKET_2019_AFFISCH_FRASSE (kopia)

Planket; Planket Sthlm, Fotografiska; Francois Gillet; Fjellis; Lotte Johansson; Fotografi; Utställning; Kulturfestivalen; Nytorgsfesten; Utomhusutställning; bildfest; folkfest
Ur Fotografiskas senaste tidning