What´s app? Ingen mer skolångest

Stolt över att ha lyckats hjälpa min son att hitta skolappar som hjälper honom i skolarbetet. Roliga mattespel som gör inlärning av multiplikationstabeller till en fröjd. Ett svar kommer upp, en hög sifferkombinationer svischar förbi och det gäller att räkna ut, hitta och fånga det rätta svaret innan det hunnit försvinna ner över skärmen. Du kan välja mellan olika räknesätt, olika kapitel och nivån höjs i takt med att man behärskar talen. Borta är ångesten över hur han ska kunna lära, Men hur ska han kunna förklara för fröken, hur ska skolan kunna möta att han understimuleras av att bara sitta och räkna tal efter tal i en mattebok. Han skriver långsammare än han tänker, vilket gör att han sällan eller aldrig hunnit komma fram till de roligare matte relaterade uppgifterna i form av t ex. sällskapsspel. De som väntar som belöning efter man är klar. Kanske hoppar de även över just de roliga övningarna i boken för att hinna med. Vi passade samtidigt på att ladda ner schack, ett engelskt svenskt lexikon med synonymer, uttal och allt annat man kan önska till det humana priset av 35 kr. Det innefattar även gratisappar med liknande syfte. Ja, men vad kostar en Ipad tänker du. Nej, inte heller jag som ensamstående mamma till två barn har råd men min son hade sett vad man kan göra med en Ipad, insett att den kunde möta hans behov av utmaning och stimulans och lära honom saker jag aldrig skulle ha råd med, som hur man gör musik och coola danssteg. För PC och Android finns många gratisappar idag. Vissa skolor är också duktiga på att lägga upp instruktioner och lektioner på nätet.

Att skriva sakta behöver inte betyda att man är långsam i tanken, bara att handen inte vill eller klarar att skriva i tankens tempo, inte än, kanske aldrig. Via Google och Youtube kan man idag ta del av mycket man trodde låg utom räckhåll, utan både Ipad och betal appar, jag googlar själv alltid när jag kört fast eller vill lära nytt och skulle önska att alla pedagoger vore lika framsynta. Finns inte pengar till fortbildning på skolan varför inte ta hjälp av eleverna de klurar snart ut hur det funkar.

Miin son började sälja av gamla leksaker på Blocket, sparade sina månadspengar, önskade sig pengar till jul, sålde julgodis på loppis och gick så syolt och köpte sin Ipad. Lika stolt och imponerad var jag.  Nu har han samma maskin som politikerna i kommunfullmäktige har investerat i men han har betalat för sin själv. Nu hoppas jag att även politiker och rektorer tar konsekvenserna av de ständigt växande skolklasserna och ser till att alla elever har tillgång till teknik som gör att elever oavsett nivå kan jobba i samma klassrum, i sin egen takt, på sin egen nivå och med sin egen inlärningsstil om  det nu anses att det är för kostsamt att ta in mer personal/ göra mindre grupper, trots att pedagogerna vittnar om att de inte klarar att ge eleverna det de har rätt till. Tekniken finns och används redan i viss utsträckning i vissa skolor. Tänk er interaktiva böcker via webben i tillägg till de man får i papper, som ger uppgifter i takt med utveckling och inte ens behöver komma ihåg att tas med hem från skolan. Och Activeboards eller Smartboards kan användas i skolan. Då skriver elever direkt på den interaktiva tavlan eller svarar via mentometerknappar. Tänk vilka konstruktiva klassråd det skulle kunna bli? Resultaten skulle höjas markant, det som är Värmdös (där jag själv bor) primära skolmål. Vad är hindren? Hur tar vi oss förbi dessa? Låt oss mötas och diskutera dessa frågor och lösningar på allvar. IT är som vilket pedagogiskt hjälpmedel som helst. Det har hänt en del sedan pergamentrullen. Inte låter man en konstnär bara arbeta med svarta färger, en duktig pianist tvingas inte bara spela bas och en med brutet ben tvingas inte gå utan krycka? Datorn/läsplattan är ett kreativt verktyg och ett fantastiskt uppslagsverk. Alla behöver inte ha varsin i skolan men det måste finnas tillräckligt många för att alla ska kunna nyttja de i sitt skolarbete. Och det räcker inte att bara sätta de i händerna på eleverna och hoppas att de utan vägledning ska fokusera på skolarbete istället för Instagram eller icke skolrelaterade spel.

Och ni fantastiska pedagoger som lyckas hålla intresset kvar hos eleverna. Ni som lyckas lära ut en ekvation till de elever som inte lärt under hela skoltiden men med er hjälp på en eller ett par gånger nu lärt, heder åt er! Senast i tisdags fick jag förmånen att ta del av detta på Scouternas Folkhögskola på Fryshuset i Stockholm. Tänk vad man får vara med om som Rotarian. Nu får jag förmånen att testa ett interaktivt läromedel som säkerställer att eleverna får det som de enligt skolplanen har rätt till. Vilket  gör att lärare kan fokusera på lärandet istället för drunkna i administration. Med den här progressiva matteappen, Dragonbox kan du som elev bryta trenden mot bristande kunskaper i matte. KTH lär behöva det.

Changing Education System – visar problemet och lösningar